luni, 24 decembrie 2012

Fazele schimbării

Sunt zile în care ne trezim întrebându-ne cine suntem şi ce am devenit. Câţi dintre noi sunt multumiţi când privesc în oglindă? Câţi dintre noi nu au visat că vor fi mai mult decât puteau, şi câţi s-au împăcat cu gândul că de fapt doar atât au fost capabili să fie? Câţi ştiu să fie fericiţi cu ce au şi cu ce sunt?

De multe ori ne-am dorit să schimbăm un lucru la noi dar am reuşit cu greu sau am renunțat. Oare am fost suficienţi de motivaţi sau susţinuţi? De ce nu am putut produce schimbarea pe care o simțeam necesară în viața noastră?

Am găsit răspunsul acestor întrebări atunci când am citit despre cele 4 faze ale schimbării descrise de Daniel Goleman:
- Orbirea – nu suntem pregătiţi pentru schimbare motiv pentru care alungăm îndârjiţi orice indicii. G.K Chesterton printr-o singură frază descrie perfect acest stadiu “Problema nu este că ei nu văd soluţia, ci că ei nu văd că este vreo problemă”.
- Contemplarea – ştim că este necesar să producem schimbarea şi suntem deschişi să vorbim despre ea, dar nu să acţionăm efectiv. Iar această situaţie ne trasformă în victime. Ne simţim incapabili să acţionăm, cosiderăm că problema ne depăşeşte şi aşteptăm de fiecare dată un moment magic prielnic schimbării (noul an, ziua de naştere sau pur şi simplu fiecare zi de mâine). Iar toate aceste amânări ascund de fapt o neîncredere în propria persoană.
- Pregătirea – depăşim starea de victimă şi ne conturăm soluţii viabile. De multe ori ajungem în această etapă datorită producerii unei crize în viaţa personală sau profesională. Sau, varianta mai puţin dureroasă, prin susţinerea unei persoane apropiate, care ne ajută să punem la rece situaţia şi să creştem încrederea în noi.
- Acţiunea – este stadiul în care schimbările devin vizibile. Mulţi consideră că acest stadiu este ceea ce înseamnă de fapt schimbarea, el fiind de fapt doar ultima fază  a întregului proces.

Sunt convinsă că, dacă vă veți opri puțin din activitățile zilnice, vă veți regăsi undeva în tot acest proces. Important este să descoperiți unde v-ați oprit pe drum și să căutați suportul de care aveți nevoie pentru a merge mai departe și a produce schimbările de care aveți nevoie pentru a deveni ceea ce doriți să descoperiți când vă priviți în oglindă. 



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu