miercuri, 26 decembrie 2012

Ma vezi? Ma auzi?

Experienţa pe care am avut-o în ultimii ani în lucrul direct cu copiii m-a determinat să înţeleg că nevoile lor sunt mult mai profunde. Este adevărat că trebuie să li se asigure trebuinţele zilnice de supravieţuire şi suport în continuarea studiilor. Dar oare ce își doresc cu adevărat copiii? Să îi vedem, să îi auzim!

Știați că unii copii sunt nevoiţi să ajungă maturi înainte de vreme? O parte provin din medii sărace în care prioritar este obținerea unor venituri pentru a asigura necesarul zilnic elementar. Alții trăiesc în familii monoparentale și li se atribuie, sau își asumă singuri, rolul părintelui lipsă. Există și acei copii care primesc din punct de vedere material tot ce își doresc și poate chiar în plus, dar mai puțin atenție si momente petrecute alături de părinți. De cele mai multe ori ajung, fie să exprime într-un mod nepotrivit dorinţele şi nemulţumirile, fie să le închidă în ei. De ce? Fiindcă nu au fost învățați cum să o facă altfel.

Cadrul în care se dezvoltă aceşti copii devine crucial, fiind importante nu numai condiţiile materiale ci şi capacitatea celor din jur de a înţelege şi a răspunde nevoilor pe care le au cei mici. Părinţii nu au timp să îi asculte în fuga lor de a găsi soluţii problemelor cu care se confruntă. Profesorii nu au energia şi probabil motivaţia necesară pentru a privi dincolo de cartea de matematică şi română. Iar copiii se îndreaptă cu paşi grăbiţi spre devenirea lor ca adulţi, fără a şti un lucru elementar: să îşi exprime dorinţele şi frustrările.

La o mare parte din copiii cu care am lucrat până acum s-au observat efectele negative ale mediului incomplet financiar şi/sau emoţional din care proveneau. Am întâlnit copii cu stimă şi respect de sine reduse, cu probleme de integrare şi adaptare la şcoală, randament şcolar slab, copiii cu hiperactivitate, nervozitate exagerată sau timiditate.

Grupurile de dezvoltare personală s-au dovedit a fi eficiente în cazul copiilor care se confruntă cu astfel de probleme. Iar metodele şi tehnicile experenţiale sunt un mijloc de construire a personalităţii ce permite o conectare cu sine insuşi, dezvoltă capacitatea de expresie şi comunicare în relaţii interumane. Copilul este ajutat să se înţeleagă pe sine, să se elibereze de tensiunile acumulate şi să dezvolte strategii de rezolvare a conflictelor.

Prin intermediul jocului, picturii, modelajului, marionetelor, teatrului, dansului şi muzicii, copiii sunt ajutați să îşi exteriorizeze sentimentele şi emoţiile, să-şi exprime opinia, să se asculte pe ei înşişi şi pe ceilalţi, să coopereze şi să se tolereze.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu